Flash Gordon -projektikone

Ehkä tästä joskus vielä tulee flipperin näköinen laite, mutta nyt se on aika onnettomassa kunnossa. Tässä kuvia projektin alkuvaiheesta (15.5.2001):


Kabinetin etuosa ja oikea kylki. Maali on 'hieman' irtoillut, punainen on haalistunut vaaleanpunaiseksi tai oranssiksi. Puun halkeilusta päätellen kabinetti on saanut joskus vähän aurinkoa.



Operaattorien mielestä tällaisen kentän sisältävä kone olisi varmaan jo ns. täysinpalvellut. Niin ala- kuin yläkentälläkin on pallo pyörinyt näköjään aika monta kierrosta. Tai niinkuin koneen myyjä totesi: "Kenttä on vähän kulunut niiltä kohdilta, joissa pallo liikkuu".



Targetti hajalla? Ei hätää, kenttään voi aina teipata paikan! Tyyppivika Ballyn droptargetissa on katkeaminen jousen kiinnityskorvakkeen kohdalta. Tässä koneessa on 11 droptargettia, joista kolme oli hankintahetkellä poikki.



Syy kentän kulumiseen: shooterin kumi on hajonnut ja palloon tullut hiovia koloja.



Koneen sisällä oli kaupanpäällisinä sekalainen läjä roskaa, palaneita keloja, sulakkeita ja lamppuja sekä onneksi myös knockerin osat (se oli jostain syystä irrotettu ja purettu). Sekä yksi ampiaispesä.



Takalasi on koneen muun kunnon huomioonottaen loistavan hyvä. Joten jos tästä ei muuta tule niin ainakin taulu seinälle.


16.5.2001:

Jos tämä kone on mekaanisesti huonossa kunnossa, oli se sitä myös elektroniikaltaan. Solenoidien ohjainkortilta oli pari transistoria palanut, mm. vasemman bumperin ohjain. Kätevä Asentaja-Arska oli kytkenyt bumperin kytkimen suoraan ohjaamaan bumperin kelaa, mikä oli tietysti polttanut vain logiikkatasojen kytkemiseen tarkoitetun kullatun kytkimen. Mutta arska oli myös saanut virittelemänsä bumperin antamaan pisteitä: kelan johto oli vedetty diodin kautta suoraan vanhoihin kytkimen piuhoihin. Ihme kyllä ei CPU kortti ollut tästä palanut - täydet pisteet siltä osin Ballyn elektroniikkasuunnittelulle! Kytkennästä tuloksena oli se, että bumper antoi vaihtelevan määrän pisteitä kun se sattui työntämään kytkinmatriisiin virtaa satunnaisella hetkellä. Pelin logiikan mielestä mikä tahansa kahdeksasta eri kentän kytkimestä toimi aina kun bumper löi.

Yhden näyttöyksikön numero oli pimeänä, tämä on vanhojen Ballyjen tyyppivikoja. Vian aiheuttaa yleensä poikki palanut 100k vastus näytössä tai sitten ohjaintransistorin palaminen. Tällä kertaa se oli transistori. Uusi 2N5401 tilalle ja näyttö toimii taas.

Luulin ensin että äänikortin ROM on vanhuuttaan seonnut, koneen puhe ei kuulostanut tältä planeetalta olevalta. No, tarpeeksi kauan asiaa ihmeteltyäni ja rommin kantoja puhdisteltuani kun puhe ei vaan selkiytynyt, tajusin että itse asiassa äänirommit ovat ranskankieliset! Ranskaa tai tunnistamatonta mokellusta, sama minusta näköjään :) Tein uudet rommit sekä äänikortille että CPU:lle, pienen jumpperoinnin jälkeen molemmat lähtivät toimimaan ja kone tervehtii jo selkeällä englannilla "Emperor Ming awaits!"

Vaihdettaessa Ballyn -35 CPU kortille 2732 eprommit, on kortin jumppereita muutettava jos siinä on aiemmin ollut muun tyyppiset rommit. Myös 2532 on erilainen vaikka onkin saman kokoinen. Näistä jumpperoinneista on netissä ja manuaaleissa hyvin ristiriitaisia tietoja, toimiva yhdistelmä 2732:n kanssa on:

Game Over ja Ball in Play -valot eivät suostu sammumaan, vaihdoin jo ohjainkortin tyristorit mutta se ei auttanut, pitänee seuraavaksi tinailla dekooderipiiri irti ja vaihtaa sekin. Muuten lamput toimivat hyvin, palaneita ei juuri ollutkaan mutta muutama lampunkanta hieman pätkii vanhuuttaan, eiköhän siitä kontaktisprayllä selviä.



Katkenneita droptargetteja voi korjata! Kokeilumielessä virittelin yhden katkenneen targetin ensin pikaliimalla kasaan - se ei tietenkään kestä yhtään vääntöä, mutta rautasahan terästä katkaistu teräsliuska epoksilla liimattuna targetin selkäpuolelle vahvikkeeksi antaa toivottavasti tukea. Ennen liimausta puhdistin liimattavan kohdan isopropanolilla rasvattomaksi. Toivottavasti droptargetin muovi on sellaista, johon epoksiliima tarttuu. Parin testipelin jälkeen oli vielä korjattu targetti ehjä, mutta viereinen katkesi! Nyt rikkinäisiä on jo neljä. No, pitää pätkiä lisää paloja rautasahan terästä, tosin ehjiäkin targetteja pitäisi pian olla tulossa (kiitos Antti!), mielenkiintoista silti kokeilla kuinka pitkään liimaviritys kestää.

Kenttää pitää jossain vaiheessa alkaa maalata, hankintalistalle menee pari pientä pensseliä ja muutamia erivärisiä maaleja. Oikeaa sävyä sekoitellessa voi testailla tulosta kentän alaosaan peltilevyn alle, joka ei normaalisti näy. Maalin väri muuttuu sen kuivuessa, joten se tosiaan on syytä kokeilla. Tosin tässä koneessa kenttä on niin huonossa kunnossa että pienet sävyerot lopputuloksessa eivät ole mitään nykyisen murheellisen näyn rinnalla, puu paistaa kentästä laajoilta alueilta. Nyt pitää malttaa olla vahaamatta kenttää tai uusi maali ei enää tartu kiinni. Vanhaa vahaa siinä ei taatusti enää ole, edellinen omistaja ei ollut moisista vahauksista kuullutkaan.

17.5.2001:

Flash Gordon on nyt sähköisesti kunnossa, parin lampun sammumattomuus johtui tosiaankin oikosulkuun menneistä tyristoreista, mutta ensin kokeilemani vaihtokomponentit olivat extraherkkiä eivätkä toimineet Ballyn kortilla. Herkkyyttä vähentää nyt 4.7 kilo-ohmin vastus tyristorin hilalta maahan ja lamput toimivat hienosti. Yläflipperin coilstop oli aika loppuun kulunut ja flipperin liikerata oli tullut liian pitkäksi, vaihdoin flipperin ja montun coilstopit keskenään ja hyvin toimii, montussa on sen verran heikompi kela että lyhyeksi kulunut coilstop ei enemmälti haittaa. Kaikki droptargetit ovat toimivia, tosin niiden katkeiluun varmaan pitää varautua, ja se onkin helppoa koska nyt on ehjiä targetteja muutama kappale varalla. Rautasahan terästä tehty vahvike tuntuu toimivan hyvin, ei varmaan olisi pahitteeksi liimata vahviketta myös ehjiinkin targetteihin, tosin en jaksa alkaa purkaa target bankkeja joten olkoot nyt toistaiseksi vahvistamattomina.

Kenttä on pahiten kulunut ylempien bonusvalojen kohdalta, jossa myös on alkuperäisessä kentässä kaikkein monimutkaisin maalaus. Luulenpa että paikkamaalauksen jälkeen ko. paikka tulee olemaan hieman yksinkertaisemman näköinen... Viimeksi pelasin Flash Gordonia vuonna 1981 kun työpaikkaani pelihalliin sellainen tuli uutena. Minun koneeni ero siihen uuteen on melkoinen, mutta ihan yhtä mukava sitä silti on pelata! Maalin puuttuminen kentästä ei juurikaan vaikuta siihen, että Bally onnistui Flash Gordonissa tekemään todella mielenkiintoisen kentän ja pelitaktiikan. Toki jossain vaiheessa täytyy kenttää ja kabinettia yrittää hieman restauroida, mukavaa silti että pelin mielenkiinto ei ole pelkästään hienosta maalauksesta kiinni.

20.5.2001:

Tämä kone SYÖ droptargetteja! Niiden kolmen lisäksi, jotka olivat jo valmiiksi poikki ja jotka vaihdoin, on nyt muutaman kymmenen pelin aikana katkennut vielä kaksi. Target katkeaa aina heikoimmasta paikasta, jousen kiinnikkeen kohdalta. En tiedä voiko tuota sanoa suunnitteluvirheeksi kun on hyvin mahdollista että nyt katkeilevat targetit ovat 20 vuotta vanhoja. Aika ja kuumuus ovat kovettaneet ja haurastuttaneet muovin. Toivottavasti nuo saamani vaihtokappaleet ovat hieman vähemmän käytettyjä. Positiivista on että rautasahan terästä liimattu vahvikepala on toistaiseksi kestänyt parissa targetissa.

26.5.2001:

Puulaatikon maalaaminenko vaikeaa? No ei varmaankaan! Flipperin kabinettihan on vain vanerista kasattu laatikko, ja maalia saa kaupasta. Näköjään minun pitäisi kuitenkin pysytellä sellaisissa korjaushommissa, jotka voi tehdä kolvilla ja ruuvimeisselillä, sillä onnistuin tekemään kabinetin maalaushommassa ehkä kaikki mahdolliset virheet. Kuten kuvista näkyy ei Flash Gordonini kabinetti enää ollut oikein olohuonekelpoisessa kunnossa. Vaikka nyt maalausharjoitteluni jäljiltä pinta ei ole "ihan uudenveroinen" niin viitsii sitä nyt kuitenkin asunnossaan katsella. Vasen kylki on vielä maalaamatta, se on nyt seinään päin eli ei näy, mutta eiköhän sillekin jotain tarvitse tehdä koska maalejakin vielä jäi. Koska koneen jalat joutui irrottamaan maalauksen ajaksi, en saanut molempia kylkiä hoidettua samalla kertaa kun halusin kuitenkin pitää koneen oikein päin maalauksen ajan.

Laiska kun olen, en jaksanut hioa vanhaa maalia kokonaan pois kyljestä. Raaputin kaapimella sen, minkä irti sain ja karhensin lopuksi jäljelle jääneet hiekkapaperilla. Tottakai pintaan jäi korkeuseroja, jotka kiusallisen hyvin näkyvät vaikka uutta maalia on kolme kerrosta. Vanerin pinta oli paikoitellen halkeillut, se olisi tietysti pitänyt kitata ja hioa sileäksi. Enhän minä moiseen urakkaan viitsinyt ryhtyä. Halkeamat näkyvät uuden kiiltävän maalin alta oikein mielenkiintoisesti. Kiiltävä maali ei myöskään taida olla ihan paras mahdollinen, kaikki virheet näkyvät todella selvästi eikä alkuperäinenkään maalaus tainnut olla kuin puolikiiltävä.

Musta maali on vanhaa kunnon Miranolia, punainen taas kaupan alennushyllyltä löytynyttä ksyleenipohjaista pikamaalia. Punainen oli siitä mukavaa että se kuivui muutamassa tunnissa niin että seuraavan kerroksen sai maalata. Miranolin kanssa piti odotella vuorokausi. Kabinetin kyljissä on yläosa punainen ja alaosa musta. Näiden maalaus ei edes minunlaiselleni poropeukalolle tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia. Teippasin rajan maalarinteipillä, maalasin punaisen, annoin kuivua, teippasin uudestaan ja maalasin mustan. Tietysti olin laittanut teipin punaisen maalin päälle liian aikaisin, vaikka se sormin tuntui täysin kuivalta jäi maalarinteipistä jänniä jälkiä siihen. No, eipä se tuossa halkeilleessa ja epätasaisessa pinnassa enää kovin pahasti näy. Vedin punaista maalia myös kabinetin sisäreunojen yläosaan, jotka jäävät kentän yläpuolelle. Ne olivat samalla lailla haalistuneet kuin kabinetin ulkosivutkin, mutta eivät niin pahasti halkeilleet, joten niistä tuli ihan hyvän näköiset.

Kyljessä olleet koristekuviot olin ennen maalausta jäljentänyt piirtoheitinkalvoille, joista sitten leikkelin kuvioiden uudelleenmaalaukseen sopivat sabluunat. Punaisen maalin päälle meni musta Miranol ihan hienosti, mutta ne kuvion osat, joissa piti maalata punaista mustan päälle menivät hieman poskelleen. Musta maali ei taaskaan ollut kunnolla kuivunut, ja punaisen päälle levittäminen sai aikaan mustan maalin kuplimisen ja rypistymisen. Kuten huomataan, näitä maalaushommia tosiaankaan ei kannattaisi tehdä kiireellä! Tarpeeksi monta kerrosta punaista peittää hieman noita ryppyjä, mutta ei tietenkään kokonaan.

Loput koristeet tein kullanvärisellä maalilla, kuten originaalissakin oli. Nyt oli musta maali jo kuivunut kunnolla, joten vaikka kultamaali oli samaa ksyleenipohjaista kuin punainenkin, ei enää pahempia kuplimisia esiintynyt. Lopputulos näkyy näissä kuvissa, vasemman kyljen kanssa yritän tehdä pohjatyöt paremmin ja ehkä joskus vielä hion oikeankin kyljen puhtaaksi tämän harjoittelun jäljilta ja yritän uudelleen. Todennäköisesti kuitenkaan en.



Oikeastaan flipperin kabinettien uudelleenmaalaamista ei edes suositella, vanha kone saa kyllä olla vanhan näköinen. Tämä Flash Gordonini oli kuitenkin niin huonossa kunnossa että päätin sen maalata. Jos päädyt oman flipperisi kanssa samaan ratkaisuun, älä tee samoja virheitä kuin minä! Kysy asiantuntijoilta neuvoja ja ohjeita ensin. Myös netistä löytyy ohjeita flipperien restaurointiin:



2.6.2001:

Samalla kun pysäytin Alien Pokerin takalasin maalin hilseilyn lakkaamalla sen, päätin lakata myös tämän Flash Gordonin lasin. Vaikka maali ei vielä pahasti ollutkaan alkanut lähteä, oli se jo parissa kohtaa noussut pienelle kuplalle lasin pinnasta. Saatuaan muutaman kerroksen spraylakkaa päälleen ei maali ainakaan tämän jälkeen hilseile pieniksi hiutaleiksi.

29.6.2001:



Posti toi terveiset Kanadasta. Eli John's Jukes lähetti tilaamani 15 kappaletta uusia droptargetteja. Kanada kun ei kuulu EU:hun niin sieltä, samoinkuin jenkeistäkin tuleva posti saattaa jäädä tullin hampaisiin, niin kävi nytkin. No, isompia ongelmia ei tullut, ystävällinen tullimies käski avaamaan paketin ja esittelemään sisältöä, ja löysi jopa asianmukaisen tuontikoodinkin flipperin varaosille. Parin lomakkeen täyttö, ja 1.7% paketin arvosta tullia ja 22% arvonlisäveroa maksettuani eli muutaman kympin köyhempänä pääsin tullista paketti mukanani. Kanadasta osia tilattaessa (ja voin kyllä suositella John's Jukesia!) on syytä huomata, ja tarvittaessa muistuttaa tullivirkailijaakin että laskuun merkityt dollarimääräiset hinnat ovatkin Kanadan dollareita! Muuten voit joutua maksamaan arvonlisäveron ja tullin US-dollarin kurssin mukaan. Kanadan dollarin vaihtokurssi on aika lailla pienempi joten älä maksa liikaa!

Vaihdoin samantien 4-bankin, 3-bankin ja inline-bankin targetit, yhteensä 10 kappaletta, pari olikin taas viime kerran jälkeen katkennut! Ainoa vaihtamaton on nyt yksinäinen target yläkentällä, siihen ei pallo juuri koskaan osu kovin lujaa, joten se ilmeisesti kestää paremmin. Ehkä kaikkia muitakaan ei olisi tarvinnut vaihtaa mutta kun niitä nyt kerran oli, niin... Vielä 5 jäi varalle, toivottavasti niitä ei ihan heti tarvita!

6.7.2001:

Hieno homma, uudet droptargetit eivät enää katkeile! Olen pelannut Flash Gordonia aika lailla, ja se onkin hienosti suunniteltu peli. Toiminnot ja pisteytykset ovat hienosti tasapainotetut niin että pelissä säilyy mielenkiinto pitkään. Varsin monessa nykyaikaisessa flipperissä käy pelaaminen yksitoikkoiseksi kun pelin osaa tarpeeksi hyvin - pelin pääkohteesta, Multiball Creaturessa, LITZ Twilight Zonessa, tms. tulee liian helppo. Näissä vanhemmissa koneissa kun peli ei ollut niin tiukasti 'ennalta määrätty' säilyy itseasiassa mielenkiinto kauemmin kun ainoa tavoite on saada mahdollisimman paljon pisteitä. Hieno flipperi, täytyy varmaan alkaa kentän maalauksen restaurointi pikapuoliin.

Pikku vikakin ilmeni kun tarpeeksi pelasi: yläkentän 3-bankin droptargettien nostosolenoidi ei aina vetänyt. No, pikku homma, liitin on tietysti hapettunut, ajatteli mekaanikko. Ei ollut. Hmm, pikku homma, tietysti driverkortilla on huono juotos liittimen piikeillä tai ohjaintransistorin kohdalla. Samantien kaikkien liittimien ja transistorien juotosten lämmitys ja vähän lisää tinaa muutamiin epäilyttäviin paikkoihin. Taas toimii. Vähän aikaa. Kunnes targetit jäävät taas nousematta. Uusi ohjaintransistori paikalleen ja nyt se toimii... toimii... ja toimii vieläkin. Harvinainen juttu että transistori vikaantuu niin että se välillä toimii. Sisäinen kytkentälanka on irronnut. Vian sai itse asiassa esiin kylmäsprayllä ja kuumailmapuhaltimella, mutta yleensä tuollainen lämpötilasta riippuva pätkiminen johtuu transistorin juotoksista. Nyt kuitenkaan ei.

26.10.2001:

Yläkentän kolmen droptargetin sarjasta katkesi ylimmäinen target. Parissa tätä edeltävässä pelissä näytti siltä että target ei ihan heti tipahda vaikka pallo siihen osuukin. Ehkä target bankin säädössä on parantamisen varaa, pitänee tutkia asiaa. Targettien katkeiluhan on alusta asti vaivannut tätä konetta ja olin jo aivan varma että se johtui vain kuluneista targeteista. Ehkä olin väärässä... täytyy säätää kaikki kolme target bankkia niin että droptarget tipahtaa jo pienestäkin kosketuksesta.

4.11.2001:

Ei millään uskoisi että drop targettiin voi kohdistua niin paljon vääntöä että se katkeaa, vaikka se ei putoaisikaan heti pallon osuessa. Kuulin että mahdollinen syy targettien katkeamiseen on target bankin väärä kohdistus, niin että targettien nostovaiheessa ne ottavat kenttään kiinni ja sen takia katkeilevat. Mutta tässä Flash Gordonissa ne kyllä ihan selvästi hajoavat tipahtamisvaiheessa. No, oli miten oli, katkennut targetti on nyt taas vaihdettu ja pankki näyttäisi olevan ihan hyvin kohdallaan. Joten tarkkaillaan tilannetta...

3.3.2002:

Nyt taitaa olla jo aika ryhtyä Flash Gordonin kentän paikkaukseen. Yksi drop targetti katkesi taas, vaikka koneella ei ole pelattu kuin satakunta peliä. Syynä taitaakin olla kentän hapertuvasta maalista irtoava pöly ja maalipuru, joka lisää kitkaa joka paikassa. Vaikka kentän vahaa, saa jo muutaman pelin jälkeen sormella kentästä pyyhkäisemällä sormenpäänsä maaliin. Joten ei muuta kuin kentästä kaikki yläpuolinen kama irti ja pinnan huolellinen pesu vahajäämistä Sinolilla ja lakkabensiinillä.


Flash Gordonin kenttä jakaantuu kahteen osaan. Yläkenttä on muutaman sentin koholla ja pallo pääsee sinne kahden rampin tai montun kautta. Puu on hieman hylkinyt maalia.



Niinpä niin. Kenttä on kulunut sieltä missä pallo liikkuu, sanoi myyjä. Ja oli tietysti harvinaisen oikeassa.


Tämän jälkeen voi kenttää korjailla pahimmista paikoista maalilla ja sitten vetäistä päälle kunnollista kestävää lakkaa muutaman kerroksen tai vaihtoehtoisesti ohuen akryylilevyn. Eihän siitä uuden näköistä saa mutta ainakin pelattavan.

8.3.2002:

Maalia on nyt roiskittu sekä sudilla että tussikynillä. En onnistunut vielä nytkään löytämään sisälläni piileskelevää taiteilijaa, ja jälki on sen mukaista. Pelin tietty sarjakuvamainen teema sentään antaa tekosyyn horjuville käsinkirjoitetuille teksteille. Kentän punainen maali on samaa, jolla maalasin viime keväänä kabinetin. Sävy ei ole ihan sama kuin kentän alkuperäinen, mutta on se kai nyt paljasta puupintaa paremman näköinen. Ja turha irvailla: olen ollut ihan selvin päin nämä maalatessani. Se nyt vaan on niin että toiset osaa korjata flippereitä ja toiset maalata niitä. Valitettavasti näitä jälkimmäisiä ei nyt sattunut paikalle, joten piti tehdä itse.


Yläkenttä pienen paikkailun jälkeen. Punainen maalikynä oli lähempänä kentän oranssia kuin punaista, mutta jonkinlaiset kuvat silläkin sai taiteiltua.



Vaikka värisävyt eivät ihan sovikaan keskenään, ainakin montun antamat pisteet ovat nyt näkyvissä.



Alaosa kentästä vaati vain pientä paikkailua. Ei tämä minun taidoillani enää paremmaksi tule, joten nyt on aika alkaa työstää 0.75 mm polykarbonaattilevystä sopivaa kappaletta kentän päälle jotta voi alkaa ruuvailla osia takaisin.


10.3.2002:

Kaikkien aukkojen tekeminen muovilevyyn olikin aika homma. Mutta vihdoin kone on taas kasassa ja tällainen siitä sitten tuli.


Maalattu ja muovitettu kenttä kasattuna.


Melkein vuoden kestänyt Flash Gordon -projekti alkaa olla loppusuoralla. Onhan tämä vähän työtä vaatinut mutta jos kysytään kannattiko se, voi vain todeta että konetta nyt pelatessa suupielet kääntyvät väkisinkin hymyyn. Pallo kulkee muovilevyn päällä äänettömästi ja liukkaasti. Vasta nyt näkee, miten pelin suunnittelija todella on miettinyt pallon ratoja.

13.3.2002:

Pientä korjailua tarvittiin. Kentän päällä oleva muovi on sen verran paksu että joissain paikoissa pallo jäi kiinni muovin reunaan. Yleensä ne kohdat sai korjattua kun kiristi muovia hieman jonkin tolpan kiinnitysreikää siirtämällä sen verran että se ei enää noussut kuprulle. Pahimpia kohtia olivat 7 rollover-tähteä, joiden päältä tietysti muovi oli leikattu pois. Pallo jäi kiinni tähden reunalle, muovikynnykseen. Korjaustoimenpiteenä viistin reiän reunat pienoisporakoneen hiomalaikalla. Nyt pallo jaksaa nousta loivennetun kynnyksen yli eikä takertele kiinni.



26.10.2002:

Koitti aika tämänkin koneen jatkaa seuraavalle omistajalle. Pekka kävi hakemassa nuoruusvuosiensa suosikkipelin kotiinsa. Mukavaa että kone pysyy tuttavapiirissä. Tässä vielä lopuksi viimeinen valokuva pelistä minun hallussani.









Takaisin